SKITRAB Stelvio Light

3.3.2010
admin

Autor: pospecz

 

Produktová nabídka na rok 2010 činí celkem čtyři modely, kterými se Traby snaží pokrýt nároky většiny milovníků jízdy v prašanu. Rodinka sestává z klasických Stelvio Freeride pro náročnější zacházení, Stelvio Freeone pro náročnější skitouring a Stelvio Light a Light XL, které představují vrchol v nabídce značky.

Nárůst modelové řady Stelvio je tedy jen potvrzením, že cesta, kterou tato malá rodinná firma sídlící nedaleko Bormia započala kultovními „kytkami“ (SkiTrab Freeride – 2005) jde tím správným směrem.

 

 

Na co

 

Stelvio Light se snaží uspokojit všechny lyžaře, kteří preferují jízdu dolů, ale zároveň si cestu za vysněným kuloárem rádi vyjdou po svých. Filozofií těchto prkének je tedy snaha poskytnout výborné vlastnosti pro jízdu ve volném terénu při zachování nízké hmotnosti.

Lyže svým tvarem kopírují předloňský model Stelvio Freeride, které jsme popisovali v loňském testu, ale jsou o 600g lehčí. Na 1000 kroků nahoru tedy každá vaše noha ušetří 300kg námahy a to už je při následné jízdě dolů pořádně znát, zejména při dlouhých túrách.

Cílem firmy bylo vytvořit model, který dovede ladně plout na povrchu prašanu a přitom si zachovat ducha značky, založeného na minimální hmotnosti.

 

Rozměry a váha

 

 

Stelvio Light se vyrábí v následujících délkách: 1,85 – 1,78 – 1,71 – 1,64m

Rozměry špička-střed-pata: 117/84/105mm

Váha: 1290g/171cm

Stelvio XL se vyrábí v totožných délkách : 1,85 – 1,78 – 1,71 – 1,64m

Rozměry špička-střed-pata: 126-90-112mm

Váha: 1360g/171cm

Rádius oblouku obou modelů činí 20m

 

Design

 

 

Design je hodně individuální záležitostí. Při prvním pohledu na lyže je zřejmé, že se Stelvia snaží vystihnout náturu své cílové skupiny a vzkázat ostatním jediné – nepodléháme žádným momentálním módním trendům, jsme svobodné a držíme si vlastní originální styl. Na lyžích proto nenajdete žádné lebky, kostlivce, blesky, polonahé roštěnky ani pekelné výjevy.

Vše se nese v noblesním minimalistickém duchu dřevěného lakovaného povrchu s dvěmi decentními stříbrnými štítky s logem firmy na přídi a na zádi. Jinak nic. Typickým zástupcem této designové vlny je třeba francouzská highendová kultovka Boheme, která se ale svými cenami pohybuje ve stratosféře. Že se takový styl začíná rozvíjet i u globálních výrobců svědčí třeba 2010 modely Atomic Snoop, Völkl Kuro, Fischer Watea a další. Traby tento design používají už od roku 2007.

Zpět k Stelviu. Barva povrchu je oproti předloňsku více dřevěná, lyže celkově trochu ztmavly a bok zdobí tmavá karbonová pletenina. Na špičce a na patce jsou zapuštěné dřevěné kolíky plnící nýtovací funkci – neklamný znak mixu tradičních a moderních technologií, který zaujme.

Že to funguje poznáte i podle toho, že vám ve frontě na vleku lidé koukají na nohy, což se mi bez Stelvií většinou nestává.

Z čeho


Skitrab použil na výrobu Stelvia Light nejvyšší technologické know-how, kterým firma disponuje a které používá pro výrobu svých ultralehkých závodních modelů. Základem lyže s capovou konstrukcí je aramid, vlákno,vyvinuté firmou DuPont které je mimořádně pevné a lehké a které se využívá v leteckém průmyslu a třeba i k výrobě neprůstřelných vest. Skitrab vrství aramid do tvaru včelích pláství pro co nejvyšší pevnost při kompresi. Uvnitř pláství je vzduch. Aramidové plástve jsou obaleny karbonovými, laminátovými a hybridními výztuhami, pletenými ve čtyřech směrech podle směru namáhání, pod vázáním je zpevňující deska. Vrchní část je tvořena sklolaminátovými vlákny. K tomu přimíchejme ocelové hrany a spékanou skluznici. Suma sumárum, uvnitř lyží nalezneme pěknou kosmickou laboratoř.

 

Nahoru

 

Stelvia jsme osadili vázáním Fritschi Diamir Freeride plus a nutno podotknout, že se jedná o velmi zdařilou kombinaci.

 

Už při nakládání do auta vás napadne jedna věc – ty lyže jsou skutečně lehké. A pocit lehkosti se nevytratí ani při cestě do kopce, lyže vás doslova nutí jít rychle, nijak vás neomezují a vy jenom cítíte, že je to baví, stejně jako to bude bavit vás. Závodní kusy to samozřejmě nejsou, ale při chůzi zapomeňte na pocit, že na nohou vláčíte závaží, jako v případě freeridových kolegyň některých značek. S naprostou grácií zvládnete celodenní alpské túry a když si dáte lyže na batoh, tak vám neupadnou ramena. Nízkou hmotnost oceníte i při otočkách švihem v prudších pasážích. Díky větší šířce špičky je nutné počítat s širšími úchyty pásů. S klasickými obroučkami byl problém, jak ostatně vidíte sami na fotkách – držely jen tak tak…

 

Dolu

 

 

 

Prašan

Seznamování s lyžemi je poměrně rychlé. Na dobré věci se zvyká snadno. Svým založením jsou Stelvia určeny pro volné terény a prašan, ve kterém se chovají jako ryba ve vodě. Lyže dobře jedou a nezařezávají se. Díky svojí šířce vám umožní plout na povrchu i v případě, kdy prašan není úplně čerstvý a dělá se krusta. Lyže milují rychlou jízdu a řádně dlouhý oblouk. Aby pořádně zafungovaly všechny vlastnosti, je zapotřebí to pořádně rozbalit. Pak se vám odvděčí stabilitou, klidem, jakým vedou směr a tím těžko popsaným plavacím pocitem, kdy máte pocit, že se nad sněhem jenom vznášíte.

 

V případě prudké změny směru jízdy se ale stelvia ochotně podvolí vašemu povelu. Tvrdost lyží vynikne zejména při náhlých boulích, zlomech a nárazech do sněhových hroud na koncích kuloárů, Stelvia se mi ani jednou nepodařilo prošlápnout a nekompromisně drtí všechno, co jim přijde do cesty.

 

 

 

 

Žlaby

 

Hrany jsou ostré a díky nim Stelvia velmi dobře fungují na ledových plotnách a umrzlém firnu. Nemusíte se s nimi bát přejet krátký úsek tvořený vodním ledem třeba v prostředku žlabu, v sklonech okolo 50° dobře drží a poskytují svému majiteli psychickou podporu.

Přeskakovaný oblouk je díky nízké hmotnosti jednoduchý, lyže jsou hbité a dá se s nimi velmi snadno manipulovat. 


 

Sjezdovka

Pokud jezdíte převážně na sjezdovce a do volného terénu se vydáváte jenom zřídka, Stelvia si nekupujte. Ne že by se lyže nechovaly na upraveném svahu normálně, nicméně radius oblouku i menší vykrojení není příliš stvořeno pro krátké oblouky. Samozřejmě to jde, ale větší zalíbení naleznete v rychlém a dlouhém oblouku a při jízdě po hranách, kdy stačí se pořádně naklonit a lyže zbytek točky vykroutí za vás. Dobrou odolnost vůči krutu ani snad není třeba nijak vyzdvihovat.

 S tvrdostí nastává jediný problém – je nutné počítat s tím, že v případě opravdu velké rychlosti na sjezdovce vás Stelvia vytrestají za sebemenší chybu v podobě špatně položeného těžiště vibrací špičky. Je nutné jezdit opravdu čistě a neflákat se. Nejsou to lyže pro lenochy.

 

Za co

Za kombinaci renomé značky, použitých technologií, nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností je nutné vytřepat z prasátka 17950.- Kč.

Laviny wwwerdikt:

 

Stelvia Light opět ukázaly, že v malé továrně v srdci Italských Alp velmi dobře vědí, co dělají. Na úvodní otázku v článku tak můžeme s klidným svědomím říci ANO.

Nízká váha se nijak neprojevuje na jízdních vlastnostech lyže.

 

 

Toto řešení přesně cílí na stále početnější skupinu lidí, které v horách už omrzelo jenom chodit a chtějí začít pořádně jezdit, stejně jako na lidi, kteří chtějí pořádně jezdit, ale touží se dostat dál bez velkého úsilí po svých od lanovek, aniž by u toho vypustili duši.

 Foto: Mároš

J.Nick

Pospecz


 

 

 

 

Komentáře

komentářů

Komentáře

komentářů