Průvodce výběrem helmy

8.7.2004
admin

Autor: inženýr honzík

V dnešní době je na trhu nepřeberné množství výrobců a vyráběných typů přileb. Nyní bude rozebráno, na co si dát pozor při výběru přilby.

Odvětrání versus odolnost a bezpečnost:
Pro výběr správného typu helmy je nutno si ujasnit, jakou jízdu rider preferuje. Jezdec, který jezdí po horách nahoru a dolů, by si měl vybrat přilbu maximálně odvětranou (co největší otvory a jejich max. počet), aby v ní vydržel i ve vedrech na horách při několikakilometrových stoupáních a vedro ho nenutilo si ji sundávat z hlavy. Kdo má rád sjezdy, dropy a jízdu na hraně by měl volit odolnější typ přilby: tzv. integrálku. Ta má “integrovaný” chránič na spodní čelist. Na trhu jsou i přilby kombinované: lehké odvětrané provedení s odnímatelným čelistním chráničem.  Je logické, že lehká vysoce odvětraná přilba má nižší ochranný efekt, než DH integrálka.

foto/> robert trnka” hspace=0 src=”http://laviny.cz/main/scripts/anotace/img/small/284-2003-11_Racochejl.jpg” width=255></a></p>
<p align=justify><strong><em>Upínání:</em></strong><br />Ať už se jedná o integrálku, nebo o odlehčenou přilbu, měla by po usazení příjemně a pevně sedět na hlavě. Integrálka sedí na hlavě větší plochou, proto většinou drží na hlavě jistěji a pevněji než odlehčená helma. U integrální přilby je vhodné, aby měla dosedací plochy i na tvářích. Tím se lépe usadí na hlavě a je schopna při pádu bezpečněji zachycovat síly působící zpředu na čelistní chránič. Odlehčená přilba sedí jen na vrchní části hlavy, proto je u ní kladen důraz na precizní doladění velikosti upínacím systémem. Lehká helma by měla mít takovou velikostní rezervu (po povolení upínacích systémů), aby se pod ní na hlavu v chladném období vešla tenká pokrývka hlavy. To aby přilba ?neplavala? na hlavě bezpečně zaručí dnes již hojně požívané systémy upínání za týl hlavy. Je několik systémů tohoto upínání ? většina výrobců má jeho nějakou modifikaci (kolečko, rohatka-západka, pružné pásky atd.). Zde je na místě poznamenat, že řemínky pod bradou by měly být pečlivě seřízené tak, aby neškrtily a zároveň nebyly po zapnutí příliš volné. Obvodový upínací pás helmy a upínací prvky dosedající na čelo se často propocují. Proto je lepší, když má přilba tento prvek jednoduše odnímatelný, aby se dal vyjmout a vyprat. Suché zipy nejsou dobrá volba, protože se poměrně brzy opotřebují. Lepší jsou mechanické systémy (cvočky atd.).  </p>
<p><em><strong>Skelet:</strong></em><br />Hladký povrch přilby nemá jen designový efekt. Jeho nejdůležitější funkce je zabránit přenesení třecí síly, vzniklé při pádu jezdce na helmu na hrubém povrchu, do krční páteře a tím zabránit poranění páteře. U lepších přileb bývá skelet pevně spojen s tělem přilby. To se provádí při samotném nanášení polystyrénu do formy (technologie IN MOULD).</p>
<p><em><strong>Síťka</strong></em><br />Některé (převážně turistické) přilby mívají v čelních větracích otvorech síťku proti hmyzu.</p>
<p><strong><em>Štítek, kšiltík, stínítko</em></strong><br />Jeho funkce je hlavně designová. Další pozitivní funkce je ochrana obličeje před slunečními paprsky, deštěm a větvemi. Při jeho nastavování je nutno věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby nesnižoval výhled (to nasává, když je příliš posunut směrem dolů).</p>
<p align=justify>Více o nabídce konkrétních výrobců zde >>></p>
<ul>
<li>
<div align=justify><a href=BELL

  • Komentáře

    komentářů

    Komentáře

    komentářů