Transalp – Arlberg a Silvretta

7.6.2004
admin

Autor: pospecz

Den 1. – Verwall

Verwall (1445), taková pikniková asfaltová cestičkakopírující řeku Rosannu, po které projede sem tam i to auto. V klidném sklonu okračuje přes Salzhütte, aby se u salaše Jagdhütte na patě gigantického kopce Patteriol rozdělila. Vydejte se po cestě č. 517 směrem na Heilbronner hütte. Po třech km vydatného kopce zahněte doprava a vystoupejte na Silbertaler Winterjöchli, což je malebné sedlo s kýčovitým jezírkem Langer See a spoustou zvědavých krav.

Za jezerem po troše triálku následuje asi 15km downhill (DH) po široké šotolinvé cestě prakticky celým údolím Silbertal. Další odbočka je až u protržené přehrady u Hasahüsli (1240), kde se dáte opět doprava do kopce na Wasserstubental, po serpentýnách a táhlém kopci nesmíte minout první odbočku doleva, opět krpál a stoupáte na Wildreid (1562). Tady se z osamělé cesty stává zase trochu promenáda, jelikož vás přivede ke konečné stanici lanovky na Kristberg (1486), odkud proudí davy turistů. Přejedete kopec směrem na sever a po asfaltových serpentinách se řítíte směrem na Dallas (916). Tady po cyklostezce po relativní rovině až do Klösterle am Arlberg (1069), kde začíná výjezd na Stuben (1407). Napojíte se na silnici a stoupáte do Arlberg Pasu (1793), jehož vrchol tvoří osada St. Christoph. Nevyhnete se tunelu, proto blikačku s sebou a padáte silničním sjezdem do Antonu. Kdo nemá dost, může nastoupat dalších 300m k mezistanici lanovky na Galzig (2092), odkud vede DH na Mooserkreuz opět směrem do Antonu.

Mapa: Kompass č. 33

Den 2. – Silvretta Tour

Královskou etapu začneme opět v St. Antonu (1284) výjezdem údolím Verwall a budeme proti proudu Rosanny pokračovat dál vzhůru přes Schönverwall až na Neue Heilbronner hütte (2308). U odbočky na Silbertal se určitě zastavte u studánky po pravé straně cesty, bude se hodit! Závěr stoupáku je naprosto úchvatný, chvílemi sice tlačíte, ale jinak singletrack jako hrom. U chaty nezbytné jezero, krávy a možnost občerstvení. Od chaty následuje šotolinový padák přes salaš Verbellalpe (1938) až k nádrži Kops (1809). Přehrada je to dost divoká, ale na koupání je ideální přednádrž o kousek dál, která je napájená, světe div se, Rosannou, kterou jsme opustili na druhé straně kopce (!). Jednoduše její část je svedená potrubím provrtaným skrz naskrz až sem… . Po vykoupání pokračujeme po cykilostezce podél potoku Zeinisbach až k mýtu na Silvretta hochalpenstrasse (1690), tady se dáme doleva a po cyklotrase kopírující silnici vystoupáme na Bielerhöhe (2030), kde můžeme smočit prstíky do přehrady Silvretta a kochat se výhledem na Piz Buin. Po doplnění tekutin padáme bohužel po silnici směrem k přehradě Vermunt (1743), kde začínají dozblbnutí serpentýny až před mýto (1150), kde odbočujeme doprava po malé silničce vzhůru.

Tady začíná brutální stoupák zpátky na přehradu Kops (1809) a nutno říct, že jde o naprosto ubíjející záležitost – 700 metrů na šesti km. U přehrady zase koupačka a hurá stejnou cestou na Neue Heilbronner Hütte (2308). Tady už toho mají plné zuby asi všichni, nicméně DH přes Schönverwall je naprostá paráda…

Mapa: Kompass č. 41

Poznámka

mapy Alpy – Kompass lze zakoupit v prodejně Mapis – mapové informační středisko, Štefánikova 63, Praha 5; tel.: 257 315 459