Splitboarding v Norsku

13.1.2012
marek

Mám to štěstí, že letošní zimu trávím v údolí Valldal uprostřed norských hor a fjordů. Ti z vás, kteří v Norsku byli, určitě navštívili nejprofláklejší z fjordů Geirangerfjord a klikatou cestu trollů Trollstigen. Valldalské údolí se nachází přesně mezi těmito dvěma turistickými destinacemi. Místní hory, patřící do masivu Sunnmørsalpane, sahají do nadmořské výšky cca 1 000-1 800 m.n.m., což není nijak závratné, na druhou stranu vyrůstají přímo z fjordů (0 m.n.m.), takže potřebné převýšení mají.

První záchvěv zimy přišel už v půlce října, kdy napadla hromada sněhu, ale stihli jsme jen jeden výšlap a vše zase roztálo. Naplno se zima rozjela až na přelomu listopadu a prosince. Jako cíl prvního většího výšlapu volíme horu Berdalsnibba (1 244 m), jeden z vrcholů vyrůstajících téměř z fjordu. Jelikož byl všední den a většina smrtelníků musela pracovat, vyrazili jsme jen ve dvou: já na splitboardu a kamarád Karl Otto na skialpech.

Už když vyrážíme, je nám jasné, že výstup nebude zadarmo. Od začátku se boříme do půl lýtek do prašanu, v příkrých úsecích až po kolena. Jelikož jsme jen dva, musíme se často střídat v prošlapávání stopy.

Nad hranicí lesa byl sníh trochu ufoukaný větrem, takže se šlo už mnohem lépe. Nicméně do sedla pod Berdalsnibbu docházíme utahaný jak psi až před druhou odpoledne (po asi pěti hodinách stoupání). Jelikož se v těchto zeměpisných šířkách v tuhle dobu stmívá už kolem čtvrté odpoledne (a taky vzhledem k našemu fyzickému stavu) se rozhodujeme vrchol nechat na jindy a sprášit to dolů odsud, nejprve po pláni a následně širokým lesním průsekem podél sloupů elektrického vedení. Dáváme teda sváču a následně cca 800výškových metrů sjezdu dolů. Po dojezdu do údolí si vysmátej od ucha k uchu libuju, že jsem tady a těším se na zbytek zimy.

O dva dny později po menším sněhopádu vyrážíme brzy ráno za krásných -12 stupňů na další výšlap. Tentokrát jsme vybrali kopec Gjerdsegga (1 140 m).

Jdeme ve třech, ke mně a Karl Ottovi se přidal ještě kámoš Øivind. Karl Otto musí být o půl druhé v práci, takže šviháme nahoru, co to jde. Na vrcholu jsme asi o půl jedné a všem nám je jasné, že dneska někdo přijde pozdě do práce.

Vrchol Gjerdsegga

Sundáváme pásy a sypeme dolů. Z vrcholu se spouštíme krátkým žlebem, který ústí do plání s několika malými dropíky. Další super den v horách!

V následujícím videoeditu můžete kouknout na pár záběrů právě z těchto dvou výšlapů.

Zima tady pokračuje dál a hory pokrývají další vrstvy sněhu. Zase s sebou někdy vezmu foťák nebo kameru a něco sepíšu. Stay tuned, hore zdar!