Bezpečnost jízdy na biku

3.7.2004
admin

Autor: inženýr honzík

Rizika jízdy na kole a jejich předcházení


foto> robert trnka   rider> venca” hspace=0 src=”http://laviny.cz/main/scripts/anotace/img/small/281-2004-06_Venca.jpg” width=188></A>Na následujících řádcích pro Vás pravděpodobně nebude mnoho nových informací. Nedivte se však, že zde tyto základy bezpečnosti jízdy na kole opakujeme, protože bude stále mnoho jezdců, kteří je nemají v povědomí a ohrožují nejen sebe, ale i ostatní jezdce a vůbec všechny lidi okolo.<BR><BR>Na prvním místě je nutno zmínit, že bikeři (i ostatní cyklisté), kteří nevozí helmu na hlavě, se právem nazývají dárci orgánů – organ donors. Jezdit na kole bez přilby je nezodpovědnost. Většina vážných úrazů cyklistů jsou právě úrazy hlavy. Výběr vhodného typu helmy bude popsán v kapitole Průvodce výběrem helmy a najdete tam i odkazy na jejich výrobce. Používání dalších ochranných prvků jako jsou brýle a rukavice je rovněž žádoucí.<BR><BR>Základní pravidlo pro aktivní předcházení kolizím je dívat se při jízdě před sebe ve směru jízdy. Není dobré sledovat při rychlém sjezdu v terénu display na cyklocomputeru, při rovných pasážích si prohlížet hru svalů na stehnech nebo sledovat jak se krásně točí brzdový kotouč na předním kole :o). Platí zde ještě další pravidlo: biker, který chce jezdit bezpečně nesmí jezdit v obtížných terénních úsecích na hranici svých technických dovedností, ale tak, aby měl situaci vždy pod kontrolou. Jízda “na hraně” sice přináší adrenalinové opojení, ale mnohdy se za ně platí vysoká daň v podobě nejrůznějších úrazů.<BR><BR><BR><STRONG>Kolize, pády a úrazy</STRONG><BR><BR>K pádům dochází většinou při rychlé jízdě a při jízdě z kopce dolů. Předcházet pádům se dá jedině tehdy, pokud se bude vědět, jak k nim vlastně dochází a co je jejich příčinou. <EM><U><STRONG>Pády mohou vzniknout:<BR></STRONG></U></EM><BR><STRONG>-nesprávnou</STRONG> <STRONG>jízdou</STRONG><BR><U>brždění</U>: Těžiště cyklisty při razantnějším brždění je nutno posunovat dozadu (vystrčit zadek za sedátko) a nenechat se negativním zrychlením (zpomalením) přetlačit přes řídítka, přední brzda přenáší asi 80% a zadní brzda 20% celkové brzdné síly (Toto bude podrobněji popsáno ve stati brždění v připravovaném článku Jak dolů)<BR><BR><U>zatáčení</U>: Biker by měl najíždět do zatáčky optimální rychlostí a měl by plynule zatáčet. (Podrobně bude popsáno ve stati zatáčení v připravovaném článku Jak dolů)<BR><BR><U>rychlost jízdy</U>, má být taková, aby se dalo včas správně reagovat na vzniklé okolnosti. Každý jezdec asi zná ten nepříjemný pocit, když “vlítne” příliš vysokou rychlostí do kamenitého úseku a nezbývá mu než se pevně držet řidítek čekat jak to dopadne. Rider by měl také vždy dokázat zastavit na vzdálenosti, na kterou před sebe vidí.<BR><BR><U>jiná jízdní chyba</U> (špatný odhad sjízdnosti terénu, špatný odhad adheze-přilnavosti povrchu atd.)</P><br />
<P align=center><A href=foto> robyn trnka  jezdec> maroši” hspace=0 src=”http://laviny.cz/main/scripts/anotace/img/small/282-2003-08_______Maro_i.jpg” width=250></A></P><br />
<P align=justify> </P><br />
<P align=justify><STRONG>-nečekanou okolností<BR></STRONG><U>náhlá špatně viditelná překážka</U>: Díra na cestě (jako možnost zde je ji přeskočit, nebo se jí rychle vyhnout, což je většinou velice rizikové)<BR><BR><U>nepředvídatelná technická závada během jízdy<BR><BR>jízdní chyba spolujezdce před riderem</U>: Jízda ve skupině je záludná tím, že se karambol semele většinou tak rychle, že se pak už nic nedá proti pádu udělat (vždy se vyplatí “myslet za druhé” – co by asi tak mohli provést?)<BR><BR><STRONG>-podceněním prevence a údržby kola</STRONG> (zde pomůže dodržovat program kontrol stavu kola – o údržbě bude zmínka v některém z příštích článků).<BR><BR><STRONG>-únavou, nesoustředěnost</STRONG>: k mnoho crashům dochází na konci delších vyjížděk, kdy jezdec již vyčerpán nevěnuje jízdě dostatek pozornosti.<BR><BR><STRONG>-nezkušeností</STRONG>: důležité je nepřeceňovat své síly!<BR></P><br />
<P align=justify><BR>Ačkoli zde je zmiňována především jízda v terénu, většinou se nedá vyhnout jízdě po silnici (překonávání úseků od domova k terénu, nebo od jedné terénní oblasti k jiné). Na silnici nezáleží jen na riderovi,  jestli dojede  tam kam chce v pořádku, protože se na ní vyskytují motoristé ve svých plechových schránkách (někdy nezkušení, jindy arogantní a bohužel ne výjimečně i stupidní).</P><br />
<P align=center><A href=foto> robyn trnka” hspace=0 src=”http://laviny.cz/main/scripts/anotace/img/small/283-2004-06_cesta.jpg” width=251></A></P><br />
<P align=justify>Po silnici je dobré jezdit co nejvíce u pravého okraje vozovky takovým způsobem, jako kdybyste nebyli vidět, protože řidiči – motoristé si cyklistů mnohdy všimnou na poslední chvíli, nebo je mohou zcela přehlédnout.<BR>Z dopravních předpisů bych zdůraznil zejména:</P><br />
<UL><br />
<LI><br />
<DIV align=justify>dávání přednosti v jízdě na neznačené křižovatce účastníkům silničního provozu jedoucím zprava.</DIV><br />
<LI><br />
<DIV align=justify>ukazování rukou před změnou směru jízdy při současném kontrolování situace za sebou (kdo nemá zpětné zrcátko, se musí dozadu ohlédnout). Kontrola situace kolem sebe se vyplatí i při jízdě s partou riderů po silnici i v terénu.<BR><BR>O vybavení jízdních kol podle vyhlášky si můžete přečíst zde: <A href=http://www.kolombo.cz/bike/bike.html
Je na zvážení každého jednotlivého jezdce, jestli své kolo opatří odrazkami (samolepící jednobarevná sada 55,-Kč), blikačkou (v podzimních měsících), nebo jestli design je důležitější, než bezpečnost. Ten kdo jezdí jen za světla a v jen v terénu má po starosti (kolik z Vás to je?).

Komentáře

komentářů

Komentáře

komentářů