MTB v Nízkých Tatrách

24.5.2004
admin

Autor: pospecz

Ryzí MTB ráj – to se dá říct o doposud zapomenutém území Nízkých Tater, ohraničeným sedlem Čertovica na západě a Kráľovou holou na východě. Z našich zkušeností se nejvíc vyplatí spát v kempech, v některých z nich mají dokonce noční hlídače, kteří kontrolují auta a stany ubytovaných, takže je to relativně bezpečný a nemusíte se o své dvoukolové miláčky moc bát.

Cesty

Povrch cest je velice rozmanitý, nejčastějc budete jezdit po opuštěných ale celkem udržovaných šotolinových lesních cestách, občas se dá narazit i na nějaké vypečené traily, prostě od každého něco. Trochu problém představuje jejich totální opuštěnost a vylidněnost, za den potkáte tak dva tři sběrače borůvek, hospody a chaty se v oblasti skoro nevyskytují, takže jste odkázaný zcela na sebe – no a tak by to taky konec konců mělo bejt, žejo. Nutný je dostatek vody a jídla, nikde si nic nekoupíte, bezpodmínečným průvodcem je mapa – počítejte s tím, že můžete často bloudit, drtivá většina cest není značená, některé odbočky nejsou vůbec zakresleny, jiné nečekaně končí, i když by měly pokračovat apod. Další věc, které se musíte vyvarovat je setkání s medveďom, aby vás náhodou nedohryzol, což by mohlo ústit v poměrně těžké zranění či smrt. Vyplatí se proto vozit rolničku, medvědi je prý nemají moc v lásce. Určite je výhodnější jezdit ve větších skupinách, když jedete sami, alespoň si pískejte či vydávejte jiný hrdelní zvuk.
Ochranáři

Zakázaný je pouze hlavní hřeben, ale zatím jsme se nesetkali s nějakým výraznějším odporem, lesní neznačené lesácké cesty jsou otevřené a neměl by být problém. Oproti Krkonošům je to něco úplně jinýho, cedulí tady vůbec  moc nenajdete.

ROUTE I.

Malužiná – Nižná Boca – Vyšná Boca – Čertovica – Sedlo za Lenivou – Adamova dolina – Janov grúň – Ramža – Bornica – Chorupné – Malužinská dolina

Z Malužiné (733) jedeme chvíli po silnici, pak zahneme doleva na nenápadný singletrack vedoucí podél potůčku, který nás dovede až do Nižné Bocy (851), kde nesmíte najet na hlavní silnici, nýbrž poktračovat po vedlejší cestě pod silnicí do Vyšné Bocy (951). Tady jedeme směrem k lyžařským vlekům a vydupeme brutální asfaltový chodník až na sedlo Čertovica (1238). Odtud pokračujeme po červené značce do Sedla za Lenivou (1378). Přímo v sedle začíná první orientační oříšek – je nutné sjet z cesty sotva znatelnou stezičkou mezi kopřivama od rozcestníku kolmo dolů, po cca 30 metrech se stezička změní na parádní singletrack, kterým dojedeme až na lesáckou cestu kopírující vrstevnici. Po ní se vydáme vlevo a zhruba ve stejné nadmořské výšce traverzujeme Śtefankovů a Adamcovů dolinu a příjemným sjezdíkem dojedeme až na modrou značku na Jánovom Grúni. Té si však nevšímáme a pokračujeme po vrstevnici až k myslivecké chatě s rozcestím, které není vyznačené na mapě. Zde se dáme doleva směrem do Ramžovskej doliny, pořád víceméně vrstevnicová cesta. Asi po dvou km je rozcestí, kde odbočíme kolmo doleva do brutálního kopce, který nás dovede až na hřeben k turistické noclehárně a spoustě borůvek – Ramža (1300). Odtud nás už čeká jenom DH po stráni kde se tahalo dřevo směr Bornica (999), cestou potkáte asi dvě myslivny a s přibývající se civilizací roste úměrně i kvalita povrchu, kde nakonec skončíte bohužel asfaltem v Malužinskej dolině. Sjezd je to ale parádní, asi tak 10km vůbec nešlápnete.

ROUTE II

Malužiná – Svidovo – Svidovské sedlo – Púchalky – Červený Jarok – Sedlo Črchľa – Horné lúky – Nižná Boca – Malužiná

Celkem odpočinková trasa na odpoledne s jedním dlouhým nesjízdným úsekem. Vyrazíte pod Malužinou (733) na rozcestí s dělem z časů SNP a po žluté značce frčíte nahoru podél Svidovského potoka. Asi po třech km dorazíte na rozcestí (946) a máte na výběr ze dvou alternativ. Buďto pokračovat po žluté a počítat s pěším výšlapem, nebo odbočit vlevo na zcela novou lesáckou cestu. Obě varianty se spojí kousek před Svidovským sedlem, zde opět selhává mapa, nenechte se zmást. Ze sedla (1133), odkud je krásný výhled na Ďumbier. Ze sedla můžete sjet dolů na rozcestí Púchalky, nebo se vydat lesní cestou po vrstevnici rovnou doleva na  traverz Okrúhlého vrchu (1341), jehož vrchol budete mít po levici. Musíte  potkat zelenou značku, kterou přejedete a vydáte se kolmo dolů nesjízdnou roklinou, místy budete brodit potok, padlé kmeny, kořeny, no prostě žádná chuťovka. Celá tahle paráda má tak jeden kilometr ale musíte zatnout zuby.  Když konečně usednete na kolo, dorazíte na rozcestí tří cest, z nichž ta úplně nejvíc doprava zase není na mapě. Vydejte se tedy tou prostřední a dojedete na sedlo Črchľa (1152), kde se opět potkáte se žlutou značkou, na kterou se napojíte a výstavním DH po širokých loukách s ovcemi to prosmažíte až do Nižné Bocy (851). Odtud rovnou do Malužiné na pivko.

ROUTE III.  “Čierny Váh”

Malužiná – Skribňovo – Svarín – Turková – sedlo Muránsko – Čierny Váh – Ipoltica – Ráztoky – Sedlo pod Velkým bokom – Hodruša – Malužiná (Celodenní švih)

Z Malužiné (733) pojedeme asi 3 km po silnici až po pravé straně uvidíme betonový mostík se závorou, který přejedeme a začínáme stoupat dolinou Skribňovo (790). Asi po třech km dosáhneme sedla, které není značené na mapě ale je tam velká plocha pro svoz dřeva. Uvidíte před sebou několik menších cest, z nichž vyberte tu jedinou co vede z kopce (asi 2 serpentýny) a po té se vydejte. Měli byste vyjet u romantické myslivny u Cúdenice, odkud DH po polňačce na silnici směr Svarín (695). Ve Svaríně musíte nalézt asfaltku na přepouštěcí elektrárenskou nádrž, vede doleva přes most a nenechte se zmást nasprejovanými nápisi na silnici že cyklistům vjezd zakázán. Podle mapy je to cyklostrasa. Po ní stoupáte vrchařskou prémií první kategorie na Turkovou (1178). Na konci výšlapu  vám pravděpodobně zústane viset dolní čelist ze scenérie, která se před vámi otevře – hora je jakoby uříznutá a její vrchol tvoří gigantické umělé jezero, po jehož obvodu vede asfaltka.

Bohužel, koupání je zakázané a tak pokračujte zpátky asi 1,5km dolu odkud jste přijeli až narazíte na nenápadnou odbočku doprava o 180°, jíž následujte. Dostanete se pod nádrž a uvidíte masivní sypanou hráz, cesta je víceméně vrstevnicová. Po 3km odbočte na rozcestí jedinou odbočkou na cestě doprava a po cca 300m dojedete k pohádkovému sroubku. Od něj pokračujte po louce – cesta se v ní ztrácí ve stejném směru jako jste přijeli dál až na Hoškovou (1116), kde opět začíná nějaká cesta, po které dojedete do sedla Muránsko (1080) na modrou značku, které se držte. Odtud parádní DH singletrack stejnojmennou dolinou až k dolní přehradě do vesničky Čierny Váh (741). Jsou tu jedny potraviny, na jejichž prodejní dobu radši nespoléhejte a pokračujte přes závoru po modré dolinou Ipoltici, kteá je bohužel asfaltová a slouží jen pro lesní techniku a vás. Asi po 5 km táhlého výšlapu narazíte na rozcestí se žlutou značkou, po které dojedete na Ráztoky. Zde opět doprava po asfaltce, jež se zanedlouho na nenápadné odbočce opět vpravo změní v šotolinu a začíná brutal výjezd na Sedlo pod Velkým bokom (1479). Orientačně jde o problém, ale maximálně si zajedete do některých slepých cest. Cesta je tvořena několika serpentinami. Sedlo je tvořeno lopuchovou loukou se sroubkem, u kterého můžete posedět. Odtud se vydejte po modré DH na poľovnickou chatu v Hodruši (asi 1100), ale počítejte s tím, že část povedete a tento úsek je zakázený. Jedná se ale asi o 2km, když budete kolo vést, nikdo vám nemůže nic říct.  Od chaty padáte údolím Hodruši stále po modré až do Malužiné.

ROUTE IV.   “Od Priehyby k Priehybke”

Malužiná – Hodruša – poľovnická chata v Hodruši – Sedlo pod Velkým bokom – Ráztoky – sedlo Priehyba – sedlo Priehybka – Prašivá – Ondrejcová dolina – Dikula – Čierny Váh – Svarín – Malužiná (celodenní švih)

Malužinskou dolinou po modré značce skrz údolí Hodruši až do Sedla pod Veľkým bokom (1479), úsek od poľovnickej chaty v Hodruši se tlačí, cca 30min. Ze sedla klesáme serpentinami až přijedeme k potoku Ipoltica, který následujeme až na rozcestí Ráztoky (935). Odtud po žluté Driečnou dolinou výšlap až do sedla Priehyba (1189). Následuje DH po asfaltošotolině na jih směrem na Heľpu, po 180° zatáčce cca 1 km následuje soustava odboček, z nichž nejlepší je asi hned ta první, všechny by se podle mapy měli zase spojit. Chvíli jedeme po vrstevnici, pak se cesta napojí na modrou značku a po ní šlapeme dlouhý a strmý výjezd do sedla Priehybka (1468), což je zcela fantastické místo.

Přejedeme po hřebínku na Prašivou (1490), zde DH do Ondrejcovej doliny – počítejte s orientačními problémy, cesta je zakrytá vysokohorskou trávou a víceméně jedete pořád za nosem dolů, značka se občas objeví tu na stromě, tu na kameni v intervalu asi 200m. Každopádně musíte narazit na potok Dikula, kde začne to správné peklo – asi 2 -3km tahání přes padlé kmeny, kameny, kopřivy a bodláky, mnohdy je nutné jít přímo potokem, asi nejnáročnější tahání cca 45min. Dojít musíte až na Záruby, odkud je cesta sjízdná až k Čiernému Váhu (741), stále po modré značce. Zde okolo elektrárny pokračujeme po silnici až do Svarína, kde doporučujeme polévku v Chlebu na Ranči Gaburovci – místní mafiánská rodinka. Podle vyčerpání můžeme do Malužiné dojet variantou přes Skribňovo, opačným směrem než je popsáno v ROUTE III, nebo klasicky po silnici přes Královu Lehotu.

ROUTE V.  “Kráľova hoľa” – POZOR ZAKÁZANÉ!!!

Pohorelská Maša – Ždiarny potok – Čubaňová – Šumiac – Predné sedlo – Kráľova hoľa – Stredná hoľa – Orlová – Bartková – Ždiarske sedlo – Pod úplazíkom – Pohorelá

Jednoznačně Haute route Nízkých Tater, bohužel její najzajímavější část je pro bikery uzavřená. Začínáme v Pohorelskej Maši (694) po silnici směrem na Telgárt, asi po 2km odbočíme kolmo doleva a sledujeme Ždiarny potok. Na louce odbočíme po polňačce doprava a razíme směr východ, opět dost nepřehledné, nicméně všechny cesty by měly skončit v Čubaňovej, což je seskupení asi pěti chaloupek.

Odtud výjezd na Čierťaž (901) a zase sjezdík do Šumiace. Tady se napojíte na modrou značku, vyjedete z vesnice a pokračujete po šotolině krpálem na Predné sedlo (1451). Tady začíná asfaltka, která vás dovede až na vrchol, kdy minete Vyšné sedlo (1599) a projedete sedlem Snehová jama (asi 1680). Na kráľovej holi (1946) je vysílač, ale nepočítejte s občerstvením, místo toho pokračujte dál po hlavním hřebenu přes vrcholy Stredná hoľa (1875), Orlová (1840) a Bartková (1790). Hřebenovka končí v Ždiarském sedle (1473), poslední úsek je velice technický až trialový DH, ale dá se…

Ze sedla padáte po modré značce dolů neskutečným singletrackem na rozcestí Pod úplazíkom (1310), poté DH stále po modré až do Pohorelé (764), poté silniční závěr do Pohorelé Maši.