Backcountry – o co vlastně jde

26.2.2004
admin

Autor: mt & koyak & honcz

V posledních letech nastává boom terénního, volného a kreativního ježdění a lyžování, jinak řečeno freeriding ve volném terénu. Vžitým pojmem pro oblast, kde se jezdí freeriding je tzv. backcountry.

Backcountry je obecně kdekoliv mimo patrolované oblasti zimních středisek a tudíž se nachází převážně v lavinézním terénu. Nezáleží na tom jak moc jste zkušení, protože laviny nevědí, že jste expert. 

 

Backcountry riding, freeriding je maximální požitek. Nic se nevyrovná pocitu, který vás pohltí při sjíždění panenských svahů na měkkém, hlubokém, a absolutně neporušeném prašanu na širokých otevřených pláních. Jezdci, kteří se nehnout ze sjezdovek a nikdy nepodniknou nic mimo dosah fronty na vlek, nikdy nemohou zažít to, o čem snowboarding skutečně je.

„Backcountry“ terén a přístup k němu se liší všude na světě. Hodně skvělých míst bude mít přístupové cesty přímo díky vlekům, kdežto k jiným se dostanete až po dlouhém pochodu, míle od nejbližšího střediska. K dosažení těch nejodlehlejších míst je dokonce zapotřebí výlet helikoptérou. Severní Amerika nabízí ten nejlepší heli-boarding , což není v Evropě tak běžné.

Klíč ke každému backcountry výletu je příprava, bezpečnost, znalosti, a znalost hor. Ignoruj jakýkoliv z těchto bodů a riskuješ svůj život. Proto při provozování snowboardingu a lyžování ve volném terénu je třeba zvážit několik důležitých okolností týkající se základního technického vybavení a sněhových podmínek, ale největším důvodem, který nedovolí jít do volného terénu je pak strach založený na nezkušenosti. Je nanejvýš důležité se naučit vědět kdy jít (počasí / lavinová situace), kam jít, s kým a jaké vybavení používat. V podstatě jde o to jít tehdy a tam kde sníh je stabilní, se zkušenými přáteli a správným vybaveným.

Než vyrazíte

Informujte se o převládající lavinové situaci a počasí.

Vyberte oblast, která se nachází v nelavinézním terénu, zvláště když je stupeň lavinového nebezpečí vysoký, tj. od stupně 3. Jestliže si vyberete oblast, kde vybraná trať a svahy jsou otevřeny .. lavinám, zredukovali jste své možnosti a zvýšili riziko ještě předtím než jste opustili barák.

Vyberte si spolujezdce, kteří:

· vybírají míru rizika, které je pro vás přijatelné
· jsou vybaveni lavinovými pípáky, lopatami a sondami
· vědí jak použít záchranné vybavení
· jestli je to možné, znají danou oblast a lavinové svahy

Zkontrolujte, že jsou vaše lavinové pípáky funkční jak při balení, tak před vyjitím do volného terénu.

Než vyrazíte, promyslete si trasy. V nejbližším středisku si zjistětě, zda v místě přímo existují „backcountry riding“ tůry s průvodcem. Od místních zaregistrovaných průvodců získejte podrobné znalosti terénu. Ke kontaktu s nimi vám nejlépe pomohou snowboard.shopy v lyžařském středisku. Určitě si také obstarejte mapy oblasti, případně přímo freerideových svahů. Některá střediska své vlastní mapy sama vydávají, a mohou být zdarma.

Základní pravidlo zní nikdy nechoď sám! Je rovněž extrémně důležité provádět výběr skupiny vzhledem k příslušným zkušenostem každého člena. Každý z členů skupiny by určitě měl být zkušeným a zdatným snowboardistou či lyžařem, který bude ochoten přidat ruku k dílu, pokud se nebude zrovna dařit. Výběr vůdce skupiny je důležitý, a měl by jím být člověk, který včas posoudí, kdy je čas se vrátit a vyhnout se tak případnému nebezpečí.

Trasa

Vůdce se musí ujistit, že cesta je bezpečná a lokálně známá, a převzít zodpovědnost za informování ostatních, kterou cestou se vydají, a kdy plánují návrat. Stejně tak by o výpravě měla být informována jednotka místních záchranářů a policie.

Po návratu oznamte zmíněným jednotkám, že jste se všichni v pořádku vrátili. Mnoho záchranných jednotek bylo rozmístěno jen proto, aby pak skupinu našli v baru. Každý z členů výpravy by u sebe měl mít nejnutnější telefonní čísla. Je také užitečné si zjistit, jestli se v blízkosti nachází stanoviště záchranné služby, nebo bivak. Pro případ nutnosti rychlého návratu byste si také měli naplánovat únikové cesty.

 

Pamatujte si, že přímá trasa není vždy tou nejrychlejší a nejbezpečnější cestou. Je spousta faktorů, které byste měli brát v úvahu. Vždy naslouchejte a sledujte aktivitě hory, a pokuste se vyhnout úzkým údolím a roklím, které mohou být středem lavin. Všimněte si profilu svahů, zda jsou rovné, konvexní , konkávní . Jak prudká je oblast svahů a jaké projevuje rysy. Rokle, žleby, nebo hřebeny? Víte jaká  krajina leží pod sněhem? Tráva, křoviny, kamení nebo stromy?

Vyhněte se chození na místech po napadání velkého množství sněhu, kde můžete vidět předchozí lavinovou aktivitu, jako jsou například poškozené stromy, sněhové hromady a špinavé sněhové svahy (spády). Pokud je to možné, jděte výše, a zůstávejte nad úrovní velkých sněhových nánosů.

Velká otevřená údolí a široké hřebeny nabízejí bezpečnou cestu. Během stoupání po hřebenech se držte na  návětrné straně, abyste snížili šanci pádu z převisu. Návětrné strany svahů mívají rovněž méně sněhu, což  usnadňuje stoupání. Na závětrné straně se sníh shromažďuje mnohem rychleji, a ať už při výstupu sněží nebo ne, je nestabilní.

Výstroj

Správně se vybavit je zrovna tak důležité jako cestu naplánovat. Výstroj, kterou si vezmete bude záležet čistě na osobní preferenci, ale jsou položky, které jsou zásadní. Ty zahrnují lavinové „pípáky“, píšťalky, baterky, lopatky, lavinové sondy a lékárničky.

„Pípáky“ mohou být neocenitelným nástrojem při zasažení lavinou, a před tím než vyrazíte by měly být rozhodně otestovány a zkontrolovány. Zahrabejte batoh s vysílačkou do sněhu, a nechte skupinu, aby ho našla. Zesílení signálu vás navede ke ztracené věci. Vysílačky zní nejhlasitěji, když míří přímo na přijímací anténu.

Opakování matka moudrosti …

Věci, které musíš přibalit do batohu:
· lavinový pípák
· lavinová sonda,
· lopatka,
· mapy a kompas,
· lékárnička,
· píšťalka a baterka,
· nejnutnější zásoby jídla a pití,  
· spací pytel,
· bivakovaní vak, nebo lehký stan,
· pohorky,
· náhradní sadu oblečení, čepici
· krém na obličej, brýle, multifunkční kapesní nůž

Věci navíc:
náhradní boty, spodky, náhradní oblečení, náhradní baterie do baterky, mobilní telefon a náhradní baterie, skládací hole, hole pro sond. sněhu, soupravu na úpravu boardu  , náhradní součástky vázání, 10 metrů lavinového lana.
Na led a ledovce: mačky a cepín, helmu, karabiny, lano a úvazky.

Na noc:
stan a spací pytel, vařič a základní nádobí.

Pojištění

NIKDY, za žádných okolností, nechoďte na backcountry výpravy bez pojištění. Pokud žijete abyste všem ukázali jací jste hrdinové, už si takový výlet také nemusíte nikdy dovolit. Kdykoliv jezdíte, ujistěte se, že jste dobře pojištěni. Existuje mnoho společností, které do smluv zahrnují pojištění na sjezdovkách , ale jen několik povoluje i ježdění ve volném terénu. Najděte si pojišťovnu, která vás pojistí od hlavy k patě, pro každou příležitost.

Pokud se chystáte na předem organizovaný výlet se snowboardovým specialistou nebo ski-organizátorem, zjistěte si předem jak jsou pojištěni. Zjistěte si, zda jsou jejich instruktoři a průvodci řádně kvalifikováni, a mohou se prokázat uznaným certifikátem a pojištěním zákonné odpovědnosti.

V Evropě jste varováni před ježděním mimo ohraničené trasy. Avšak zřídkakdy vás někdo zastaví, a v mnoha případech to ani není ilegální. V resortech bývá mnoho přístupových míst k freerideovým trasám, bez výstražných značek. Avšak, pokud pojedete sami do míst, ve kterých potřebujete asistenci, vaše pojištění může být neplatné. Případná záchranná akce vás pak může přijít velice draho.

Celkově má však backcountry ježdění za oceánem dlouhou tradici a představuje velmi populární formu trávení volného času na horách. Zvláště v oblastech, kde od městské aglomerace je na hory co by kamenem dohodil. Pouze v některých státech USA a Kanadě není ježdění mimo vyznačené trasy jednoduše tolerováno. 

na západním pobřeží a také v Coloradu a Utahu V těchto oblastech jsou hlídky  ohledně volného ježdění extrémně striktní, a kromě “vykopnutí” ze svahů můžete rovněž čelit policejnímu obvinění a pokutám.

                                                   

Připravované díly seriálu o backcountry:

* základy lavinové prevence – již k přečtení zde …
* mýty o lavinách aneb co si myslíme, že je OK, ale není
* když dojde k nejhoršímu aneb záchranná akce
* poskytnutí první pomoci

Komentáře

komentářů

Komentáře

komentářů